
Kliknij, aby zobaczyć więcej
Paliwo RDF produkowane z frakcji resztkowej odpadów komunalnych, dostarczane jest do ITPO ciężarówkami. Każdy pojazd wjeżdżający i wyjeżdżający z terenu instalacji jest ważony i ewidencjonowany. Za wagą wyjazdową znajduje się urządzenie do mycia opon, opłukujące koła pojazdów z ewentualnych zabrudzeń.
Kliknij, aby zobaczyć więcej
Hala dostaw, zwana również halą rozładunkową to miejsce, w którym po otwarciu bram wyładowczych, ciężarówki zrzucają odpady do bunkra. Podciśnienie panujące w hali oraz bunkrze zapobiega wydostawaniu się nieprzyjemnych zapachów poza budynek instalacji.
Kliknij, aby zobaczyć więcej
Bunkier na odpady - to nic innego jak magazyn paliwa RDF. Jego pojemność to około 5 000 m³. Taka ilość odpadów wystarczy do zachowania ciągłości pracy instalacji nawet w sytuacji kilkudniowych przestojów w dostawach paliwa. Chwytaki zainstalowane na suwnicach służą operatorowi do mieszania paliwa w bunkrze i ładowania go do leja zasypowego kotła rusztowego.
Instalacja dezodorująca
Suwnica i chwytak
Lej zasypowy
Podajnik odpadów
Kliknij, aby zobaczyć więcej
Ruszt – na samym dole leja zasypowego podajnik odpadów przesuwa paliwo na ruszt schodkowy stanowiący dolny element kotła i komory paleniskowej. Temperatura na ruszcie sięga ok. 1 300°C
Palniki wspomagające
Kliknij, aby zobaczyć więcej
Kocioł pięciociągowy – służy do wytworzenia pary, która trafia do turbozespołu. Para wytwarzana jest poprzez podgrzanie wody kotłowej w procesie spalania paliwa RDF na ruszcie.
Kliknij, aby zobaczyć więcej
Walczak - Ten istotny element układu wodno-parowego ma za zadanie oddzielenie pary wodnej od wody. W branży istnieje tradycja nadawania temu elementowi instalacji imienia. Walczakowi w ITPO Olsztyn nadano imię LIDIA na cześć Pani Lidii Warnel, wiceprezes zarządu MPEC w Olsztynie, która jednocześnie została matką chrzestną tego kluczowego elementu.
Kliknij, aby zobaczyć więcej
Przegrzewacze pary – para z walczaka trafia do przegrzewaczy, w których dochodzi do wytworzenia tzw. „pary suchej". Osiąga ona znacznie wyższe parametry cieplne – jej temperatura to aż 420 st. C. Dzięki przegrzaniu pary nie będzie się ona skraplała w turbinie, wrażliwej na krople wody.
Ekonomizery – odzyskują energię cieplną ze spalin w celu podgrzania wody kotłowej
Kliknij, aby zobaczyć więcej
Turbozespół (turbina parowa oraz generator) - turbina parowa jest rodzajem silnika cieplnego, który zamienia energię cieplną na energię mechaniczną. Powoduje ona obracanie się generatora odpowiedzialnego za produkcję energii elektrycznej. Para wodna wykorzystana w tym procesie odprowadzana jest z turbiny przy pomocy upustów do wymienników ciepłowniczych, w których następuje podgrzanie wody sieciowej trafiającej do miejskiej sieci ciepłowniczej.
Wymiennik ciepła
Wymiennik ciepła
Reaktor półsuchy
Filtr workowy
Wentylator ciągu
Kliknij, aby zobaczyć więcej
Spaliny, które powstają w trakcie termicznego przekształcania odpadów są poddawane wieloetapowemu procesowi oczyszczania. System redukuje emisję tlenków azotu, metali ciężkich, zanieczyszczeń organicznych oraz odsiarcza gazy spalinowe.
Komin i stacja pomiarów emisji
System transportu pyłów z oczyszczania spalin
Kliknij, aby zobaczyć więcej
Odpady powstałe w trakcie termicznego przekształcania odpadów, czyli tzw. żużel, trafiają specjalną taśmą transportową do hali waloryzacji żużla. Tam przechodzą proces odzysku metali oraz uzdatniania żużla do dalszego wykorzystania np. w roli kruszywa używanego do budowy dróg.